مقالات

عسل وحشی با عسل کندو چه تفاوت هایی دارد؟

رنگ عسل وحشی
5
(1)

عسل وحشی یا عسل طبیعی کوهستان نام هایی جذاب  و خوشایند برای طرفداران عسل طبیعی می باشند. چه بسیار افرادی که برای خرید عسل کوهی مبالغ گزاف و خارج از عرفی را می پردازند و محصول دریافتی شان مطابق با گفته فروشنده نیست. ما سعی می کنیم که به طور واضح و از زوایای مختلف تفاوت عسل وحشی با عسل کندو را برای شما شرح دهیم. اگر به دنبال قیمت عسل کوهی ، خرید عسل وحشی و تشخیص عسل کوهی اصل هستید حقایق گفته شده در این خواندنی را بدون شک بخوانید و به کار ببندید. قبل از هر چیزی باید بدانید که بدون هیچ ادعایی عسل گون نهاوند در صورتی که توسط زنبور داران خبره تولید شده باشد به لحاظ کیفی با عسل کوهی برابری می کند. این موضوع برای افراد با تجربه در درمان بیماری ها کاملا اثبات شده و مبرهن است.

 

 

خواص عسل وحشی برای معده

 

روش و محیط  زندگی زنبور های وحشی

زنبور هایی که در جنگل، صحرا یا در دل کوهستان بدون دخالت انسان ها به زندگی خود ادامه می دهند را زنبور وحشی یا زنبور کوهی می نامند.کلنی های طبیعی برای بقای خود تلاشی شبانه روزی می کنند. به طوری که کوچک ترین دستکاری توسط حیوانات وحشی یا انسان ها به آسانی جان مجموعه را به خطر می اندازد.این موجودات نازنین تمام تلاش خود را به کار می گیرند که مکان انتخابی شان دور از دسترس جانوران باشد. و ما اگر به فکر بقای گونه انسانی در روی زمین هستیم باید از آسیب زدن به گونه های دیگر به شدت بپرهیزیم و این سوال که ” چگونه عسل کوهی پیدا کنیم” از ذهن خود کاملا پاک نماییم.

معمولا در کوهستان شکاف سنگ ها در نقاط صعب العبور را می گزینند. اما گاهی هم شاخه های بالایی درختان را برای استقرار کندوی خود بر می گزینند.تمامی مراحل زندگی و چرخه حیات زنبور وحشی و زنبور پرورشی یکسان و برابر است. به استثنای اینکه در کندو های پرورشی زنبوردار کمک های غیر مستقیمی به کلنی می کند که اگر درست و آگاهانه و بدون خطا صورت بگیرد، کلنی به مراتب قوی تر و با کیفیت تر از هم پای کوهی خود  یعنی عسل کوهی اصل می شود.

بزرگترین عسل کوهی وحشی

تفاوت کیفیت عسل وحشی با عسل کندو

 همانطور که پیش تر نیز گفته شد همه چیز به زنبوردار و دانش و تجربه وی بستگی دارد.درست است که خواص عسل وحشی ارگانیک تر و بکر تر از عسل کندو می باشد اما عامل اصلی تفاوت بسیاری که میان این دو وجود دارد عدم مهارت کافی بسیاری از زنبور داران و یا حرص و طمع دلالان و فروشندگان عسل می باشد.اگر شرایط ایده آل برای کندوهای پرورشی فراهم شود،  یک کلنی در کنار همیاری انسانی پتانسیل تولید عسل مرغوب و عسل ارگانیک در رده عسل کوهی را دارد.

در ضمن هیچ راهی برای تشخیص عسل کوهی اصل وجود ندارد و تمامی دلایل ارائه شده توسط افراد، فقط تفسیر های ذهنی آن ها می باشد. عسل ماده ایست که جز تجربه فراوان و شناخت آن توسط طعم و بوی ویژه و مخصوص به خودش ، هیچ راهی برای شناسایی آن وجود ندارد. اجداد ما  کیفیت و سلامت تمامی غذاهای خود را با همین  حواس خدادای و بدون خطا تشخیص می دادند. امروزه متاسفانه ما انسان ها این قدرت ها را از دست داده ایم و دست به دامان روش های دروغین برای تسکین خود می شویم.

فاکتور های سنجش کیفیت آزمایشگاهی

آزمایشگاه های چند مورد اصلی را مورد بررسی قرار می دهند.

  • قندهای احیا کننده که شامل گلوکز و فروکتوز می باشند.
  • آنزیم های موجود در عسل از جمله آمیلاز یا دیاستاز
  • میزان هیدروکسی متیل فورفورال که هر چقدر کم تر باشد نشانه تازگی و خام بودن و حرارت ندیدگی عسل می باشد
  • ساکاروز که طبق استاندارد ایران تا ۵درصد مورد قبول می باشد
  • میزان PHموجود در عسل که باید حداقل ۳/۵ باشد
  • میزان مواد معدنی
  • نسبت فروکتوز به گلوکز

این موارد گفته شده همگی در نتایج مقایسه عسل وحشی و عسل کندو می تواند در محدوده استاندارد خود قرار بگیرد. چنانچه زنبور دار با تجربه و کاردان باشد می تواند عسلی را برداشت کند که تمامی آیتم های مورد آزمایش قرار گرفته نمره قبولی بگیرند و عسل کندو یک عسل ارگانیک و طبیعی محسوب شود.

چگونه عسل کوهی پیدا کنیم

عوامل تاثیر گذار در کیفیت عسل وحشی و عسل کندو

زنبور عسل به صورت فطری و در کُنْه وجود خود موجودی زیبا طلب و خواهان و خواستار بهترین های طبیعت و در عمل آغشته با پاک ترین و عالی ترین های زمین یعنی شهد و گرده گل ها می باشد. همین نوع تغذیه بارز ترین نشانه برای اثبات کیفیت محصول نهایی کندو می باشد.در  فرآیند تولید عسل طبیعی توسط زنبور عسل عواملی همچون  تغذیه، محل زندگی و منطقه انتخابی، بهداشت محیط کلنی، غنی بودن پوشش گیاهی منطقه و استفاده از داروهای شیمیایی برای درمان بیماری ها از مهم ترین ها به شمار می آیند.

 

عوامل اصلی تفاوت کیفیت عسل کندو و عسل وحشی

  • محل استقرار کندوها
  • تغذیه مصنوعی
  • درمان شیمیایی در بازه زمانی برداشت عسل

محل استقرار کندو ها

قبلا در خواندنی عسل طبیعی و فرآیند تولید اعجاب آور آن تمامی موارد موثر در تولید آن را بیان کردیم. اما اینجا به اصلی ترین مواردی که باعث جذب مصرف کنندگان به عسل کوهی و همچنین از بین بردن زندگی و آسیب جدی به این موجودات دوست داشتنی توسط افراد طمع کار می شود می پردازیم.کندو ها باید در مکانی دور از کارخانه ها، گاوداری و مرغداری ها  و به طور کلی آلاینده های صنعتی و محیط شهری قرار بگیرند. و بهترین محیط برای آن ها در دامنه کوه ها می باشد.عامل بسیار پر رنگ دیگر تغذیه های مصنوعی همچون شربت، کیک گرده، خمیر شیرین و فرآورده های مصنوعی برای پرورش و تحریک کلنی می باشد.

تغذیه زنبورستان

زنبورداران حرفه ای و با تجربه و با شرافت تغذیه های کمکی را به دستان خود و بدون استفاده از مواد نگهدارنده شیمیایی درست می کنند و  در بازه های زمانی خارج از برداشت عسل اقدام به تقویت کلنی برای بهبود کیفیت و افزایش جمعیت می نمایند. اما عده ای نیز برای رفاه خود و تسریع انجام کار از تغذیه های آماده صنعتی که مستقیما بر کیفیت عسل طبیعی تاثیر منفی می گذارد استفاده می کنند و باعث می شوند محصولشان طبیعی و ارگانیک نباشد.عامل چشم گیر دیگر درمان بیماری های زنبور ها به وسیله داروهای شیمیایی در فصل برداشت عسل می باشد.

فرآیند درمان کلنی

در میان داروهای استفاده شده برای درمان و نجات کلنی از مرگ، برخی ارگانیک تر و سالم تر می باشند که اگر در فصل پاییز اقدام به درمان و تقویت کلنی شود و زنبور ها برای زمستان گذرانی آماده شوند، دیگر در فصل بهار و تابستان که عسل طبیعی برداشت می شود نیازی به درمان های شیمیایی که عسل را مسموم می کند نمی باشد.اگر زنبور دار مسئولیت پذیر، وقت شناس و عاشق کار خود باشد، تمامی آموزش های لازم برای زنبور داری را طی می کند و در پایان می تواند عسل کندوی خود را با افتخار هم پای عسل کوهی یا عسل وحشی بداند. در این صورت خواص عسل وحشی با عسل کندو برابر خواهد بود. ما به شما عسل کنار بی نهایت خالص مان را پیشنهاد می کنیم.

خطر انقراض زنبور های وحشی

 

زنبور های وحشی همانند کندوهای پرورشی امکان کمک های بشری برای نجات جان خود را ندارند.عمر زنبور های کارگر بیش از چند هفته نیست. زنبور های نر نیز چندین ماه بیشتر زندگی نمی کنند. حتی یک ملکه در بهترین حالت ۳سال زندگی می کند و معمولا تا دو سال قدرت تخم ریزی قوی را دارد.در کندوهای پرورشی انسان ها در صورت مشاهده خطر نابودی فورا اقدامات لازم برای بقای کلنی را به انجام می رسانند. اما زنبور های وحشی این شانس دریافت کمک را ندارند و در صورت حمله حیوانات همچون خرس و یا اقدام انسان ها برای برداشت عسل کوهی هم جمعیت آتی آن ها که لارو و شفیره ها هستند از بین می روند و هم غذای آن ها برای زمستان گذرانی ربوده می شود. و اینگونه است که خطر منقرض شدن برای این حشرات پر برکت هر روز بیشتر می شود.

راه حل

اگر ما انسان ها فکر خرید عسل وحشی کوهی را از سر به در کنیم،راه افراد طمع کار را که با تلاش حریصانه برای دریافت پول بیشتر باعث بر هم زدن تعادل زمین شده و  با بهره برداری بیشتر از حد استاندارد از گیاهان، حیوانات، درختان زندگی انسان ها را نیز از تعادل و تعامل با طبیعت دور می کنند و حتی بقای انسان در روی زمین را به خطر می اندازند را می بندیم. فراموش نکنید که بالای 90درصد این افراد فقط یک کلنی کوچک پیدا می کنند و با فیلمبرداری و عکسبرداری از آن ده ها کیلو عسل معمولی و بی کیفیت را به جای عسل وحشی به شما می فروشند!

پیشنهاد آگاهانه

سوغات نهاوند به شما هم میهنان عزیز پیشنهاد می کند که به جای دست زدن به دامان طبیعت و گرفتن جان زنبور ها افراد قابل اعتمادی را بیابید که عسل کندوی مرغوب و ارگانیک و طبیعی را در اختیار شما قرار دهد. چرا که اگر با طبیعت مهربان باشیم، طبیعت نیز با ما مهربان خواهد بود.

ما تمام تلاش خود را برای تهیه و توزیع بهترین ها به شما به کار می گیریم.برای دریافت هر گونه اطلاعات در مورد محصولات ما می توانید از طریق تماس تلفنی یا پیامک و همچنین واتساپ سوالات و یا سفارش خرید خود را با ما در میان بگذارید.

 

tastingtable.com

لطفا امتیاز دهید

5 / 5. 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *