مقالات

علت شکرک زدن عسل چیست؟

آیا عسل طبیعی شکرک می زند
0
(0)

شکرک زدن عسل یکی از دغدغه های ذهنی خریداران عسل در طی دهه ی گذشته که میزان اعتماد و اطمینان در بین مردم کمتر ازقبل شده می باشد و عموم مردم مرغوب یا نامرغوب بودن عسل طبیعی را به این موضوع مرتبط می دانند. سالیان متمادی همگی بر این باور بودند که شکرک زدن عسل دال بر تقلبی بودن و وجود شکر و ترکیبات قندی مصنوعی در عسل می باشد و به همین خاطر زنبور داران و مخصوصا فروشندگان عسل اقدام به رس گیری یا صاف کردن عسل برای جلوگیری از شکرک زدن می کردند. امروزه نیز افرادی زیادی به دنبال سود جویی از نظریه خلاف نظریه بالا یعنی تایید اصالت عسل بر مبنای وجود شکرک، بر آن شده اند تا هر عسلی را بخاطر وجود شکرک خالص و طبیعی و ارگانیک معرفی کنند و آن ها را گران تر  از قیمت عسل طبیعی بفروشند.

اولین و حائز اهمیت ترین نکته این است که سیکل رس بستن در عسل های مختلف، متفاوت است. برای مثال عسل کنار دیر تر و عسل گشنیز زودتر شکرک می زند.

ابهاماتی برای خریداران عسل وجود دارد که سوالاتی همچون: عسل من شکرک نزده پس آیا تقلبی است؟ یا این عسل امروز سفت شده و شکرک زده و به گمانم باید تقلبی باشد را در ذهن آن ها به وجود می آورد. در ادامه ذهن شما را تا حد امکان روشن خواهیم کرد. و شما خواهید فهمید که نقش شکرک در عسل چیست و چگونه بوجود می آید.

جلوگیری از شکرک زدن عسل

شکرک چیست و چرا در عسل به وجود می آید

عسل ماده ایست که بین ۶۰ تا ۷۵ درصد آن را قند های احیا کننده تشکیل می دهند. اصولا در طبقه مواد غذایی قندی که در متابولیسم بدن نقش کلیدی ایفا می کنند قرار دارد. فروکتوز و گلوکز در کنار یکدیگر توان جسمی و همچنین روانی فرد را برای انجام کارهای جسمانی و پروژه های محاسباتی بسیار بالا می برند و از این رو برای هر فردی می تواند مفید باشد.طبع عسل طبیعی متعادل است و باعث کارایی بهتر و راندمان بیشتر در عملکرد های روزانه مغز می شود.سه قند موجود در عسل به ترتیب فروکتوز، گلوکز و ساکاروز می باشند.به زبان ساده اگر شرایط متعادلی برای گلوکز محیا شود از حالت مایع به جامد تبدیل می شود و شما این فرآیند را به شکل دانه های شکرک در عسل مشاهده می کنید. پس از دیدن شکرک فورا نگران می شوید که این عسل طبیعی نیست. عده ای نیز برعکس؛ تصور می کنند که عسلی که شکرک می زند یقینا طبیعی و خالص است.نکته قابل توجه اینکه گلوکز و فروکتوز مواد تشکیل دهنده قند های مصنوعی خوراکی در سبد غذایی روزانه شما نیز هستند و همین قند ها در شهد گیاهان نیز موجود می باشند!با توجه به این توضیحات می بینید که امکان شکرک زدن یا رُس بستن برای عسل طبیعی و ارگانیک و نیز عسل تقلبی وجود دارد.

گیاهان و گرده های مختلف و تاثیر آن بر شکرک زدن عسل

اما به طور کلی عسل ها که از گیاهان مختلف تشکیل می شوند، سیکل متفاوتی برای رُس بستن دارند که هنوز به صورت علمی زمان دقیقی برای انواع عسل تعیین نشده و فقط به صورت تقریبی به آن اشاره شده است. پس بنابراین قطعیت و صراحتی برای اعلام اینکه شکرک عامل طبیعی یا تقلبی بودن اصل باشد وجود ندارد.

اما به طور تقریبی می توان گفت که عسل آفتابگردان، یونجه و شبدر به عنوان نمونه هایی از عسل های با گلوکز بالا هستند که سرعت رُس بستن در آن ها بالاتر از سایر عسل هاست. در مقابل عسل اقاقیا وعسل کنار که میزان فروکتوز آن ها بیشتر از گلوکز است ممکن است تا ۲ یا چندین سال هم شکرک نزنند.در نتیجه شما نمی توانید شکرک زدن عسل را به عنوان شاخص برای خالص یا تقلبی بودن عسل در نظر بگیرید. اما اگر به هر دلیلی از رس بستن عسل ناراحت می شوید بهتر است که عسل کنار را انتخاب کنید. چرا که جز عسل هایی است که ما تا 3سال هم شاهد رس نیستن آن بوده ایم.

 

آنزیم های موجود در عسل و رابطه ی آن ها با شکرک زدن عسل

 تنها مزیت اصلی شکرک زدن عسل اطمینان از خام بودن و حرارت ندیدن و سرشار از آنزیم و ویتامین بودن آن است.آنزیم ها در بدن ما نقش حیاتی بر عهده دارند. سیستم گوارشی بدن انسان برای تجزیه مواد غذایی نیاز به آنزیم های متفاوتی دارد. از طرفی کاهش آنزیم باعث خستگی های مفرط، درد عضلانی، کاهش قند خون و عدم توانایی سلول ها برای جوان سازی و جایگزینی سریع سلول های جدید می شود.از این رو عسل به عنوان مکمل غذایی بی همانند برای افرادی که سنین میانسالی خود را پشت سر می گذراند محسوب می شود. آنزیم های دیاستاز، گلوکز اکسیداز، اینورتاز و مقادیر کمی از اسید فسفاتاز،کاتالاز و آنزیم های پروتئولیتیک در عسل خام یافت می شود.که همگی این ها در ترکیب با قند ها و سایر اجزای تشکیل دهنده عسل یک وعده غذایی کم نظیر را برای بدن انسان تشکیل می دهند.

آنزیم های مختلف و مورد نیاز بدن ما در مجموع در مواد غذایی ارگانیک و خام وجود دارند و باید به طور مرتب مورد استفاده قرار بگیرند.پس حالا می بینیم که  آنزیم های عسل فقط در صورت خام بودن و حرارت ندیدن قابل دسترس بدن ما هستند.

 

شکرک زدن عسل نی نی سایت

علت شکرک زدن عسل

وقتی به عسل شکرک زده نگاه می کنید، با کمی دقت می بینید که دانه های شکرک بسیار ریز هستند، به طوری که وقتی عسل را می خورید، نمی توانید دانه های آن را در دهان خود احساس کنید. دلایل زیادی برای ظهور شکرک در عسل وجود دارد. در این قسمت به بررسی عوامل موثر بر شکرک می پردازیم.

رطوبت

اگر رطوبت عسل افزایش یابد یا عسل در محیط مرطوب قرار گیرد، در نهایت عسل شکرک زده خواهید داشت.  چیزی که باعث می شود رطوبت در عسل به شکرک تبدیل شود گلوکز در عسل است. رابطه بین آب و گلوکز یک رابطه مستقیم است. بنابراین با افزایش رطوبت عسل، گلوکز نیز افزایش می یابد و عسل شکرک زده ایجاد می شود.

درجه حرارت

یکی دیگر از عواملی که به ایجاد عسل رس بسته یا عسل شکرک زده کمک می کند، کاهش دما است. دمای داخل کندو 35 درجه است. زمانی که عسل در دمای پایین تری (کمتر از 14 درجه سانتیگراد) قرار دارد. رُس می بندد. اگر دقت کرده باشید، هنگام خرید عسل، فروشندگان توصیه می کنند که عسل را در یخچال نگهداری نکنید. توصیه می شود عسل را بیرون از یخچال نگهداری کنید، زیرا عسل در دمای یخچال شکرک خواهد زد.

مواد خارجی معلق در عسل

اگر عسل خامی بخرید که حرارت ندیده باشد و مواد خارجی مانند گرده، موم، اجساد زنبور مرده و غیره از آن جدا نشده باشد. این مواد به صورت هسته های معلق در عسل، فرآیند قند را تسریع کرده و در مدت زمان کوتاهی باعث تشکیل عسل شکرک می شوند.

 

شکرک عسل تقلبی چه شکلی است

 

چگونه شکرک عسل را برطرف کنیم؟

اگر عسل شما توسط فروشنده رُس گیری نشده باشد، احتمال شکرک زدن آن وجود دارد و جدای از بحث کیفیت، برخی افراد عسل شکرک زده را باب میل خود نمی دانند.

بنابراین اصولی ترین روش برای بازگرداندن عسل به مایع را که در آن عسل ارگانیک کم ترین میزان آسیب  را ببیند را شرح می دهیم. یک قابلمه را تا نصفه آب بریزید و این آب را به جوش بیاورید. سپس عسل را در قابلمه ای کوچک تر ریخته و داخل قابلمه آب جوش قرار دهید. مرتب با نوک انگشت دمای عسل را بسنجید و به محض اینکه احساس داغی کردید بلافاصله عسل را داخل ظرف شیشه ای بریزید تا آنزیم های عسل کم ترین آسیب را ببینند.

یاد آور می شویم که عسل رس گیری شده مقداری از آنزیم های خود را از دست داده و از حالت خام خارج می شود.

پیشنهاد می کنیم که عسل طبیعی خود را به همان صورت شکرک زده که البته در اروپا بسیار پرطرفدار و مورد توجه مصرف کنندگان است را استفاده کنید و اصلا نگران کیفیت آن نباشید.

نکته

در بازار عسل گفته ها و نظریه های ضد و نقیض بسیار وجود دارد که هیچ کدام قطعی نیست. بهترین و مطمئن ترین راه برای خرید عسل طبیعی مراجعه به افراد کاردان و با تجربه در این حیطه می باشد. چرا که برگه های آزمایشگاهی هم به آسانی قابل ویرایش و دستکاری و تقلب می باشند. سوغات نهاوند در کنار شماست تا از دل کوه های زاگرس، عسل ناب و دست نخورده را به دست شما هموطنان عزیز در سراسر کشور برساند.

شما چه تجربه ای از عسل شکرک زده دارید؟ آن را برای ما بنویسید.

 

لطفا امتیاز دهید

0 / 5. 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *