مقالات

خواص عسل طبیعی و کمک به بهبود بیماری ها

0
(0)

خواص عسل طبیعی را نمی توان در یک یا چند جمله گنجاند. از جمله در درمان بیماری های گوارشی،دستگاه عصبی،رفع آلرژی و … نمی توان از فواید عسل طبیعی چشم پوشی کرد. چرا عسل ماده درمانی و مکمل درمانی بسیاری ازبیماری هاست؛ و ما چطور می توانیم از فواید درمانی ویژه ی این ماده حیرت انگیز در حفظ سلامتی و درمان استفاده کنیم؟ سالیان متمادی کار در حوزه ارائه محصولات زنبور عسل ما را به این نتیجه رسانده است که عسل چهل گیاه به عنوان یک معجون غنی و منحصر به فرد برای گسترش در سلامتی در افراد مختلف عمل می کند. البته شرط اصلی این مهم، انتخاب فروشنده ایست که این ماده مغذی را در کوهستان های بکر تهیه کرده باشد. خوشبختانه نهاوند در زمینه کوهستان های پر آب و علف و پوشش گیاهان دارویی جز بهترین نقاط کشور محسوب می شود.

در ادامه برای شما بسیاری از موارد اعجاب انگیز توسط عسل را شرح خواهیم داد.

خواص عسل طبیعی اصل

عسل طبیعی  یک ماده غذایی ارگانیک است. چرا که در تولید آن انسان نقش مستقیمی ندارد و مراحل تولید آن توسط زنبور عسل که دقت و نظم و سازماندهی منحصر به فردی دارد صورت می گیرد. زنبور عسل شهد گل های مختلف را که بسته به نوع گیاهان قالب هر منطقه متفاوت است از ماده ای خام به ماده ای فرآوری شده تبدیل می کند و در این میان مواد شفا بخشی که خداوند متعال به وی اعطا کرده است را به ما هدیه می دهد. آنزیم های بی نظیری که در معده ی عسل زنبور و همچنین بزاق دهانش وجود دارد عمده ی این هدایا را تشکیل می دهد. از زاویه ای جدید به موضوع می نگریم و به شما می گوییم که چرا انقدر در طب سنتی که بسیار قدرتمند از طب مدرن بوده است به فواید عسل تاکید شده است.

عسل یک ماده غذایی قندی است که از فروکتوز و گلوکز اشباع شده است و مجموع قسمت های تشکیل دهنده اش وقتی به عسل ارگانیک تبدیل می شود به سیستم بدن انسان جان می بخشد. انرژی پاک حاصل از سوزاندن قند های احیا کننده عسل با قندهای مصنوعی بسیار متفاوت است. قند های مصنوعی و کلا هر ماده صنعتی در درجه اول شیمیایی نیز هست و همین امر موجب می شود که هر ماده غذایی مصنوعی همانند دارو های شیمیایی علاوه بر خواص اندک مضرات و عوارض بسیاری نیز به همراه داشته باشد. عسل طبیعی و خام طبق تجربه صد ها و شاید هزاران ساله بشر قابلیت استفاده به عنوان داروهای ترکیبی از طریق مخلوط شدن با گیاهان دارویی متفاوت را دارد.حالا به ۱۴مورد از این خواص می پردازیم.

16 مورد از خواص عسل طبیعی خام و فرآوری نشده در درمان بیماری ها

در این قسمت به بخشی از خواص درمانی عسل می پردازیم. و باز هم تاکید می کنیم که این تجویز های پزشکی باید فقط  توسط متخصصین کارکشته و زبده که تعدادشان بسیار انگشت شمار است صورت پذیرد. اما به صورت عمومی عسل تاثیر مثبت خود را بر روی بدن انسان خواهد گذاشت.

۱. خواص عسل طبیعی در تقویت انرژی جسمانی و روانی انسان

بارها به این مسئله اشاره کرده و خواهیم کرد. اینکه عسل به عنوان سوخت ویژه بدن را آماده فعالیت می کند. هنگامی که انرژی جسمی ما از راه  تغذیه سالم و بدون عوارض افزایش می یابد بر خلاف مکمل ها و نوشیدنی های انرژی زا که با دادن مقداری انرژی، روان و جسم ما را تخریب می کنند؛ این مواد ارگانیک در ازای انرژی پاکی که به شما می دهند آسیبی به شما نمی زنند. عسل طبیعی نیز جز دسته مواد غذایی سالم و ارگانیک و بدون ضرر محسوب می شود و با مصرف متعادل آن شخص علاوه بر قوای جسمانی افزون شده یک انرژی روانی سالم را نیز دریافت می کند که باعث میل به انجام درست و به موقع کار ها و خطای پایین در فرد می شود.

۲.رفع اختلالات خواب

یکی ازشایع ترین مشکلات در بین مردم اختلالات خواب است. عده ای خواب شبانه ندارند و عده ای دیگر ساعات بسیار کمی از شب را می توانند بخوابند. برخی نیز خواب شبانه را حذف و تمام روز را می خوابند و دسته آخر افرادی که خواب ندارند در شبانه روز ۲ یا ۳ ساعت بیشتر نمی خوابند. این افراد با هر دلیل و توجیه به ظاهر معقولی که داشته باشند در نهایت دچار اختلالات خواب هستند که بارز ترین عارضه نبود خواب کافی شبانه سستی و تنبلی و کرختی جسمانی و نبود تمرکز برای انجام امور روزمره می باشد.

تنش های روزانه و رفتارهای واکنشی که آمیخته با خشم درونی انسان هستند حتی اگر خشم را ابراز نکنیم، باعث ترشح هورمون کورتیزول در جریان خون ما می شود.

کورتیزول زنگ بیدار باش انسان است و به میزان متعادل مورد نیاز است. دستور خواب و بیداری در بدن انسان را صادر می کند و اگر به دلیل بی خوابی و استرس و فشار در بدن از حد مجاز عبور کند باعث اختلالات زیادی از جمله اختلالات خواب، چاقی، استرس روزانه، عدم پاکسازی شبانه بدن، ایجاد سلول های سرطانی بر اثر عدم پاکسازی بدن در طول خواب شبانه و در کل بر هم زدن چرخه طبیعی حیات انسان می شود.

اما خواص عسل طبیعی در کاهش بی خوابی بسیار جالب توجه است. با خوردن شربت ترکیبی عسل و لیمو یک ساعت قبل از خواب شما به ترشح هورمون سروتونین در بدنتان کمک می کند که آن نیز به هورمون خواب که ملاتونین می باشد تبدیل می شود. آنزیم های موجود در عسل باعث ترشح هورمون سروتونین می شود و این امر رابطه مستقیم با رفع اختلالات خواب و کمک به بدن برای تنظیم خواب شبانه و روبیدن زباله های بدن در طی خواب دارد.

۳.خواص عسل طبیعی برای معده

عادات غذایی ناسالم و مخصوصا خوردن فست فود ها و کنسرو ها و غذاهای آماده در دراز مدت سیستم گوارش و هاضمه بدن را دچار مشکلات عدیده ای می کند. رفلاکس معده یا GERD با کمک خواص عسل طبیعی و مخصوصا عسل چهل گیاه که خاصیت ضد التهابی و تقویت دستگاه گوارش را دارد  می تواند با سرعت بالاتری بهبود یابد. عسل بر دیواره مری و معدی می نشیند و حالت التهابی آن ها را ریلکس می کند و بدین گونه از ترشح اسید بیش از اندازه مجاز توسط معده نیز جلوگیری می کند و فرد با مصرف عسل شاهد کاهش علائم بیماری خواهد شد.

۴. خواص عسل طبیعی برای مو

خواص عسل طبیعی برای ریزش مو

عسل به دلیل وجود اسید در ترکیباتش اجازه پرورش قارچ ها را در خود نمی دهد و ازطرفی ضد باکتری نیز می باشد. به همین دلیل پزشکان کهن ایران زمین در بیشتر تجویز های خود خواص عسل را به عنوان مکمل درمانی در نظر می گرفتند. شما می توانید محلول رقیق شده آب و عسل را به طور مرتب بدون نگرانی از مدت زمان مصرف بر روی پوست سر خود به آرامی با نوک انگشتان ماساژ دهید و اجازه بدهید یک ساعت بر روی سر شما بماند. عسل طبیعی خاصیت ضد التهابی دارد  و زمانی که روی پوست سرتان می ماند هر گونه التهابی را درمان می کند و می تواند یک پاکسازی عمیق را برایتان به ارمغان بیاورد. البته این ویژگی عسل خام و فرآوری نشده است.

۵.خواص عسل طبیعی در مبارزه با رادیکال های آزاد

عسل یک آنتی اکسیدان طبیعی است.آنتی اکسیدان در بدن به رادیکال های آزد می چسبد. رادیکال های آزاد باعث تخریب غشا سلولی می شوند و روند پیری را در بدن انسان افزایش می دهند. به طبع تمام بیماری ها به شرط وجود فراوان سلول های جوان و آماده می توانند از بدن پاک شوند. کمک به سلول ها برای بقای بیشتر در هماهنگی یعنی کمک به ساختمان بدن و آمادگی بیشتر برای مقابله با بیماری ها؛ عسل در این فرآیند تاثیر گذار بوده است.

۶. خواص عسل طبیعی برای سرطان

بخشی از طعم عسل را اسیدی بودن آن شکل می دهد. PH استاندارد جهانی برای عسل حدود ۴ گزارش شده است. اما این رقم در ایران به طور میانگین ۳/۵ تا ۴/۸ می باشد. عسل به دلیل وجود اسید هایی همچون اسید لاکتیک، اسید فرمیک، اسید مالیک، اسید گلوکنیک، اسید بوتریک و چند اسید دیگر که مجموع این ها به ترمیم سلولی و مبارزه یا تومور ها و سرطان ها بسیار کمک می کند. متاستاز سرطان و همچنین التهاب ریه که باعث مرگ و میر بسیاری در جهان شده نیز به وسیله خواص عسل که خاصیت ضد متاستازی نیز دارد قابل کنترل است و می تواند به عنوان مکمل در درمان سرطان و تومور نقش چشم گیری داشته باشد. ما با اطمینان کامل برای کمک به پروسه درمان عسل گون را به شما پیشنهاد می کنیم. این عسل بی نظیر شما را برای جلوگیری از ابتلا به سرطان کمک می کند.

۷. موثر در درمان کلسترول LDL

وجود کلسترول به میزان بسیار کمی در بدن ضروری است. کلسترول به طور طبیعی در کبد تولید می شود و در جریان خون قرار می گیرد. اما LDL نوع مضر آن است که باعث تنگ شدن شریان ها اصلی خون و دیواره های رگ ها می شود و یکی از عوامل ایجاد حملات قلبی است.

نوع مفید کلسترول، HDL می باشد که نقش پلیس را برای همتای مضر خود بازی می کند. کلسترول HDL ، ال دی ال را به کبد باز می گرداند و کبد آن را از بدن دفع می کند. جالب است بدانید که یکی از خواص عسل طبیعی این است که میزان کلسترول LDL را در بدن کاهش و کلسترول HDL را افزایش می دهد و با این کار به کاهش و درمان کلسترول خون و بیماری های قلبی،عروقی کمک می کند.

۸.کمک به درمان عفونت های واژینال

اگر قصد استفاده از عسل برای آزمون تاثیر آن در درمان عفونت واژینال خود دارید، ابتدا یقین پیدا کنید که عسل صنعتی، حرارت دیده یا شکری نیست. این یک روش رایج در طب سنتی است. عده ای آن را به صورت ماساژ به قسمت های بیرونی و لبه های واژن تجویز می کنند و برخی از اطبا سنتی حتی دستور تزریق عسل رقیق شده به داخل واژن و همچنین ماساژ نواحی بیرونی با عسل را می دهند. خواص اسیدی و آنزیم های موجود در عسل و خاصیت آنتی باکتریال بودن این ماده شفا بخش موجب تسریع بهبود عفونت واژن می شود. به طوری که برخی افراد آن را جایگزین داروهای شیمیایی می کنند. صدالبته این نیاز به تجویز پزشکی حاذق در حوزه طب سنتی داردکه تعدادشان بسیار انگشت شما است. در این نوع درمان ها فقط زمانی که درمانگر قابلی پیدا کنید می توانید نتیجه عالی بگیرید.

تاثیر عسل در رابطه زناشویی

۹.خواص عسل در بهبود سرد مزاجی جنسی زوج ها

نیروی جنسی، یک هدیه الهی پاک و منزه است که بنیان خانواده را محکم تر می کند. این نیرو دستخوش اشتباهات بسیاری شده، اما به شرط استفاده درست از آن حیات الهی را برای ادامه زندگی به انسان ها می بخشد. عسل یک ماده غذایی ارگانیک و نیرو بخش است. این ماده قادر به افزایش قوای عمومی بدن می باشد. پس طبیعتا قوای جنسی که به بُنیِه بدنی وابسته است نیز افزایش چشم گیری خواهد داشت. سرد مزاجی بین زوجین یکی از اصلی ترین عوامل سست شدن بنیان خانواده است. با بهره گیری از خواص عسل طبیعی گون و سایر عسل های گرم مزاج می توانید به زیبا تر شدن روابط زناشویی تان کمک کنید.

۱۰. کمک به بهبود عملکرد دستگاه گوارش

عسل طبیعی ماده ای خارق العاده است. از طرفی باکتری های مضر برای دستگاه گوارش و معده نظیر هلیکوباکتر پیلوری  که در لوله گوارش و معده مستقر می شود را از بین می برد. و از طرفی به افزایش و رشد باکتری های مفید برای هضم و جذب کمک می کند. شاید در درجه اول این باکتری زیاد خطرناک نباشد اما می تواند در دراز مدت عامل ایجاد سرطان معده شود. شما با خوردن روزانه ۲قاشق غذاخوری عسل خام و طبیعی می توانید به افزایش قدرت بدنتان برای مبارزه با این بیماری کمک کنید. می بینید که خواص عسل طبیعی در ارگان های مختلف بدن پر رنگ می باشد.

۱۱ـ تقویت سیستم ایمنی بدن

بدن انسان از اندام های داخلی و خارجی زیادی تشکیل و در مجموع یک سیستم هماهنگ و یکپارچه به شمار می رود. زمانی که این سیستم در بخش یا بخش هایی دچار اختلال می شود، پس از آن بیماری ها بروز می کنند. هر انسانی با اصلاح الگوی غذایی خود می تواند به رفع اختلالات موجود در بدن کمک کند و اجازه ورود بیماری ها را ندهد. سیستم ایمنی نگهبان کل بدن انسان است. ایجاد اختلال در آن یعنی زنگ خطر برای کل وجود انسان. ما به راحتی با خوردن شربت عسل یا عسل و لیمو قبل از خواب شبانه که زمان کشف و پاکسازی بدن از اختلالات بوجود آمده روزانه است، می توانیم قوای مبارزه سیستم ایمنی را چند برابر کنیم.

در این جا نحوه درست کردن شربت عسل لیمو را شرح می دهیم:

یک قاشق غذا خوری عسل طبیعی را  به یک لیوان آب ولرم جوشیده اضافه کنید وآب یک لیموی تازه را به آن بیفزایید. توجه داشته باشید لیموی تازه اسید به اندازه دارد و پس از چاقو خوردن به سرعت اسیدی شده و مقداری از خواص خود را از دست می دهد. پس برای بهره بردن از خواص عسل و لیمو آن را تازه بنوشید.

فوابد عسل برای عفونت بدن

۱۲. موثر در درمان آلرژی

اگر از افرادی هستید که از آلرژی های فصلی رنج می برید خبر خوبی برای شما داریم. عسل طبیعی خام می تواند به بهبود آلرژی شما کمک کند. در واقع درمان های سنتی درست مثل پزشکی مدرن به افرادی با تجربه و کهنه کار نیاز دارد. یک درمانگر حاذق سنتی ممکن عسل را با گیاهانی ترکیب کند و داروی آلرژی شما را به طور قطعی بسازد. چرا که طب سنتی که ایران در آن پیشرو بوده است، تمرکز بر تسکین بیماری ندارد. بلکه بر روی ریشه کن کردن بیماری کار می کند.

عسل طبیعی حاصل گرده افشانی توسط زنبور عسل است و در واقع شهد و مقداری کمی گرده گل ها را در درون خود دارد. آلرژی های فصلی در واقع حساسیت سیستم دفاعی بدن ما نسبت به گرده افشانی گل های مختلف می باشد. زمانی که شما از عسل منطقه زندگی خود و گاها ترکیب آن با گیاهان محلی استفاده می کنید، به بدنتان میزان کمی از گرده ها را می خورانید و اینگونه به سیستم ایمنی امکان شناسایی و مبارزه و شکست این دشمن خارجی را می دهید. نکته اینکه برای این پروسه باید ۲ماه قبل از فصل بهار آغاز شود تا خواص عسل به جسم تان آمادگی شناخت اختلال و رفع آن را بدهد.

۱۳. خواص عسل طبیعی در کاهش التهاب گلو

همانطور که می دانید یکی از بارز ترین خاصیت های عسل همین ضد التهاب بودن است. عسل خام و فرآوری نشده می تواند بر روی دیواره گلو بنشیند و طبق ویژگی اصلی خود عصب های این منطقه را ریلکس کند و از این طریق سرفه های مستمر شما را کاهش دهد.

نگارنده این مقاله بارها شاهد درمان شگفت انگیز سرفه های طولانی افراد از طریق شربت عسل و لیمو که ۲وعده در روز و مخصوصا قبل از خواب شبانه مصرف می شود، بوده است. توجه داشته باشید که لیمو تازه نخراشیده و عسل خام را با آب جوشیده ولرم شده میل نمایید. و از خوردن شربت عسل لیموی کهنه شدیدا پرهیز کنید و ترجیحا آن را ولرم بنوشید.

خواص عسل برای زنان

۱۴. عسل یک جایگزین بی نظیر برای قند های مصنوعی

همانطور که می دانید  عسل یک شیرینی طبیعی برای ساختن هر نوع شربت یا نکتار میوه و… است. به دلایل نامعلوم بشر سالیان درازی است که در دام مواد غذایی صنعتی و شیمیایی افتاده است.فرآیند جامعه پذیری و همرنگ جماعت شدن باعث شده که همگان علی رغم آگاهی درونی به مرگ آور بودن و سرطان زا بودن این مواد به ظاهر غذایی، قادر به ترک آن ها نباشند! و در واقع با خوردن انواع مواد کارخانه ای جرعه جرعه مرگ را می بلعند که البته مرگی توام با بیماری و مشقات حاصل از آن به بار می آید.

15. خاصیت ضد باکتریایی

عسل دو اثر ضد باکتری دارد:

اثر باکتریواستاتیک: به این معنی که می تواند از تکثیر و رشد باکتری ها جلوگیری کند.
اثر ضد باکتریایی: می تواند باکتری ها را از بین ببرد.
خواص ضد باکتریایی عسل به طور کلی در برابر باکتری های گرم مثبت مشاهده شده است. تحقیقات اخیر بر روی استافیلوکوکوس با کواگولاز منفی (مانند استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس) نیز اثربخشی عسل کوهستان و عسل چهل گیاه را نشان داده است.

16. خواص تغذیه ای

گفته می شود عسل به دلیل سهولت جذب بهتر و مقاومت در برابر کبودی مقاومت خوبی ایجاد می کند، به ویژه در مورد فعالیت های بدنی، حافظه را نیز تقویت کرده و کارآمدتر می کند، بنابراین افراد سالم و بیمار می توانند برای بهبودی از آن استفاده کنند. هر نوع ضعفی به خصوص در موارد هضم یا جذب غذا در بدن به آن نیاز دارد. علاوه بر این باعث افزایش رشد نوزادان، تثبیت میزان کلسیم، درمان کم خونی و بی اشتهایی می شود.

توصیه جدی

به شما که تا اینجای مقاله همراه ما بودید می گوییم که همین حالا و بی چون و چرا، قند و شکر و فرآورده های آن ها را تا حد امکان از زندگی خود حذف کنید. برای شروع قند و شکر مصرفی را از سبد غذایی کاملا و برای همیشه حذف کنید. تا در ادامه بتوانید سراغ حذف فرآورده هایشان بروید. شما می توانید به جای قند یک قاشق چایخوری عسل را به چای ولرم شده تان بیفزایید و از شیرینی کمتر آن لذت ببرید. خرما، توت خشک،کشمش و شیرین کننده های طبیعی را استفاده کنید و با این کار هم سمّ سفید را نمی بلعید و هم اینکه از خواص  این مواد عالی و غنی بهره می بریدـ

اگر برای خرید عسل طبیعی و خام و فرآوری به مشکل بر خوردید، سوغات نهاوند در کنار شماست تا با یک تماس تلفنی و یا پیامک در واتساپ شما را در خرید آگاهانه یاری دهد.

facty.com

لطفا امتیاز دهید

0 / 5. 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *