مقالات

نحوه تولید عسل طبیعی توسط زنبور عسل

صفر تا صد تولید عسل
5
(1)

تولید  عسل طبیعی و ارگانیک دغدغه ذهنی تمامی دوستداران این هدیه ی الهی است. اگر شما نحوه تولید آن را توسط زنبور عسل بشناسید و از جزئیات آن مطلع شوید، تا حدودی به تشخیص آن آشنا خواهید شد. البته  دانستن نحوه فرآوری این ماده اعجاب آور برای هر فردی جالب توجه و لذت بخش است. زنبور عسل بسیار هوشمندانه و با یکپارچگی و بدون خطا، یک ماده غذایی ارزشمند را در اختیار ما قرار می دهد و ما را برای حفظ سلامتی یاری می دهد. ما در نهاوند به دلیل وجود مزارع بسیار بزرگ گشنیز تمامی شگفتی های این موجودات زیبا را در پروسه تولید عسل گشنیز نظاره می کنیم و از این همه هماهنگی و هوش زنبور لذت می بریم.

در این مقاله در کنار شما هستیم تا جزئیات کامل تولید عسل طبیعی توسط زنبور عسل را به زبان ساده بیان کنیم.یقینا برای شمایی که هم اکنون در حال مطالعه این مطلب هستید سوالاتی در رابطه با عسل وجود دارد:

ویژگی عسل طبیعی

اینکه:

  • عسل طبیعی چیست
  • زنبور عسل چگونه عسل تولید می کند
  • عسل طبیعی را چگونه بشناسیم
  • تفاوت عسل طبیعی کوهی با عسل کندو چیست

پس با سوغات نهاوند برای دانستن پاسخ هایی متفاوت همراه باشید.

در کره زمین تمام موجودات زنده و ارگانیک به استثنای اشرف مخلوقاتش در هم آهنگی و همراهی با نظم موجود در جهان گام برمیدارند.زنبور عسل هم از این داستان مستثنی نیست و برای تولید عسل طبیعی فرآیند شگفت و بی نظیر را پشت سر می گذارد.

خرید عسل طبیعی

عسل طبیعی چیست؟

تولید عسل طبیعی یا عسل ارگانیک نتیجه کارکرد جمعی در سیستمی نظام مند و بدون خطا است که در یک چرخه طبیعی و با کم ترین دخالت انسان توسط یک کلنی زنبور عسل به وقوع می پیوندد.

به چندین شاخص اصلی برای اینکه عسل یک زنبوردار در دسته  تولید عسل طبیعی قرار بگیرد اشاره می کنیم:

  • استفاده از گیاهان دارویی برای درمان بیماری کلنی، یا اگر چنانچه الزام به استفاده از داروهای ارگانیک برای درمان باشد تا قبل از رسیدن فصل شهدآوری و تولید عسل انجام گیرد.
  • پس از زمستان گذرانی و رسیدن فصل بهار، زنبور دار حدالامکان از تغذیه های مصنوعی برای تحریک پذیری ملکه و رشد جمعیت استفاده نکند
  • زنبورستان بیشترین فاصله ممکن با محیط شهری و صنعتی را داشته باشد تا دچار آلودگی های محیطی نشود
  • محیط انتخابی برای استقرار کندو ها پوشش گیاهی غنی و پر باری داشته باشد
  • عسل برداشت شده را بدون فرآوری و افزودن هر گونه ماده ای و یا  ترکیب با هر عسل دیگری مستقیما در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد.

اگر فاکتورهای بالا تا حد استاندارد جهانی رعایت شود و زنبور دار و همچنین فروشگاهی که این برکت خدایی را به دست مشتری می رساند در کار خود تقلب و طمع نکنند، محصول ما عسل طبیعی نام خواهد گرفت.

 

مراحل تولید عسل طبیعی

این فرآیند بسیار زیبا و تامل برانگیز و اغوا کننده است.به طوری که بیشتر افرادی که به شغل شریف زنبورداری مشغول می شوند، از میل و رغبت درونی و ناتوانی برای ترک این شغل پربرکت سخن می گویند. زنبور عسل نمونه ی بارز و شایان توجهی برای آموزش نظم، هماهنگی،همکاری و از خودگذشتگی برای هدف های والا است. در این بخش شما را دعوت به خواندن نحوه تولید  عسل طبیعی توسط زنبور عسل می نماییم.

صحرا گردی توسط زنبور های کارگر

شاید برای هر کدام ازشما عزیزان هنگامی که شاهد نشستن زنبور عسل بر روی گل ها باشید این سوال پیش بیاید که این حشره بی همانند چگونه عسل طبیعی تولید می کند؟

زنبور های صحرا گرد کندو را به قصد جمع آوری شهد و گرده گل ها ترک می کنند و پس از ساعت ها تلاش و نشستن و برخاستن روی گل های رنگارنگ و متنوع و پر شدن معده عسل و کیسه گرده در زیر پاهای عقب خود به کندو باز می گردند.اما اینکه در این راه چه خطراتی آن ها را تهدید می کند نیز قابل توجه است.

 

تولید عسل طبیعی

 

 

خطرات جانی زنبور عسل

در اطراف زنبورستان مرغ زنبور خوار یا سبز قبا یکی از تهدید های اصلی برای این حشرات پاک و مفید به شمار می رود. هر سبز قبا به طور متوسط می تواند ده ها زنبور عسل را ببلعد! می بینید که فرآیند تولید عسل طبیعی به آن آسانی هم که شما تصور می کنید نیست و پروسه ایست به قیمت جان این موجودات پربرکت که مخلوقات نازنین خداوند هستند.

باز هم خطرات جانی دیگری برای زنبور عسل وجود دارد خطراتی مانند جوجه تیغی، خرس، زنبور قرمز، زنبور زرد، سوسک و … که هر کدام به نوعی برای کندو ها و همچنین زنبوردار خطرات جانی و مالی را به همراه می آورد.

زنبور دار باید با مهارت و تجربه خود بتواند کندو ها را در جایی مناسب قرار دهد که هم رطوبت زمین باعث بیماری زنبور ها نشود و هم جوجه تیغی و سایر حشرات موذی به زنبورستان دسترسی نداشته باشند. البته در مناطقی که خرس های بومی زیاد هستند ، زنبور داران مجبور به ساختن محافظ های سخت آهنی برای جلوگیری از حمله خرس به محیط خود خواهند بود. خب حالا در ادامه مسیر به شرط اینکه زنبور به سلامت به کندو بازگردد شهد ها را به زنبور های کارگر تحویل می دهد.

فرآیند تبدیل شهد خام به عسل طبیعی توسط زنبور های کارگر داخل کندو

 هنگامی که زنبور های کارگر صحراگرد که تمام روز را برای جمع آوری گرده و شهد مشغول کار بودند به کندو باز می گردند، دوستان تازه نفس آن ها در کندو گرده گل های زیبا و شهد گل ها را از آن ها تحویل گرفته و آن ها انقدر این شهد را داخل خانه های شش ضلعی شان می گذارند و می مکند تا بلاخره به غلظت مطلوب عسل برسد.

پس از آن زنبور های کارگر داخل کندو آنقدر بال می زنند تا در نهایت رطوبت موجود در شهد گیاه به اندازه مطلوب و درصد استاندارد برای سلامت عسل و جلوگیری از فساد این ماده جادویی برسد.می بینید که این موجود هشیار چگونه بهتر و دقیق تر از تمام آزمایشگاه های زمین عمل می کند!

در ادامه باید بدانید که فرآیند پر کردن تمام خانه های یک شان که محل ذخیره عسل توسط زنبور می باشد، روز ها و حتی ماه ها زمان می برد. این محصول حاصل عمر بسیاری از اعضای یک کندو و آمیخته ای از نظم و تلاش و دقت و استعداد خدادادی این حشره بی همانند می باشد.

فرآوری پایانی و گذراندن زمان کافی برای آماده سازی پلمپ

گذر روزها و زندگی جمعی این موجودات دوست داشتنی نتیجه ای به نام عسل طبیعی و ناب را در پایان این مسیر پر پیچ و خم  به همراه دارد.

هنگامی که تقریبا تمامی خانه های شان توسط صد ها زنبور که در داخل و خارج کندو فعالیت می کنند پر از شهد های شفا بخش گیاهان می شود، این خانه های شش ضلعی آماده مهر و موم توسط زنبور می شوند.

پس از پلمپ پشت و روی شان، عسل آماده برداشت توسط زنبوردار می باشد. که البته میزان قابل توجهی از محصول به دست آمده برای زمستان گذرانی کندو اختصاص داده می شود.

عسل طبیعی را چگونه بشناسیم؟

سال هاست که در این باره تحقیق ها و نظریه ها و تجارب گوناگونی را می شنویم.اینکه از روش های سنتی و علمی و آزمایشگاهی برای شناسایی و تمیز دادن عسل طبیعی و تقلبی یاد می شود، ما را سر در گم و دچار وسواس فکری می کند!

در گوشه و کنار شبکه های مجازی از روش هایی همچون سوزاندن عسل، عبور آن از پارچه، حل کردن آن در آب، زاویه تابش نور در عسل، رنگ عسل، طعم عسل، بوی عسل و مواردی از این دست شرح و بست داده می شود. اما با طبق تجربه و مهارت خود به شما حقیقت پشت پرده را خواهیم گفت. اگر فردی سال های متمادی به فعالیت در زمینه خرید و فروش عسل خام بپردازد و قادر به تشخیص کیفیت این ماده مغذی از روی بوی مسحور کننده، رنگ منحصر به فرد و طعم ماندگارش نباشد، یقینا باید به دنبال کشف استعداد خود در زمینه دیگری باشد.

 

عسل چگونه تولید میشود

 

نکته

در بازار عسل هر فردی که فعال باشد، می داند که عسل طبیعی به محض ورود به مکان های خرید و فروش بدون درنگ خواهان و خریدار پیدا می کند و کار به آزمایشگاه و تست و … نمی کشد. به درک نگارنده شناخت عسل طبیعی با کم ترین خطا با حس چشایی و بویایی و بینایی ممکن است. فقط برای انجام این مهم شما نیاز به استعداد ذاتی و تمرین و تکرار دارید.

تفاوت عسل طبیعی کوهی با عسل کندو چیست؟

عسل کوهی یا عسل وحشی عسلی ایست که در فرآیند تولید آن انسان هیچ نقشی نداشته باشد. زنبور های در اصطلاح وحشی اما آرام و سازگار با محیط انتخابیشان که در یک مجموعه یا کلنی برای گذران زندگی و حیات خود اقدام به جمع آوری عسل و پرورش خانواده خود می کنند.قابل توجه ترین ویژگی عسل کوهی ارگانیک بودن و خالص بودن و شفا بخش بودن این ماده کم نظیر است.یک زندگی گروهی با رفتاری متناسب با اجتماع خود و نیز هماهنگ با محیط اطراف نشانه ای از آگاه بودن و شعور این موجودات زیبا است.تولید عسل مرغوب در طبیعت و حتی کندو امکان پذیر است.

تولید عسل طبیعی در ایران

اگر بخواهیم به طور خلاصه تفاوت عسل کوهی و عسل کندو را برای شما شرح دهیم، باید بگوییم که در به وضوح دیده و شنیده اید که هر چقدر انسان دخالت کم تری در تولید مواد غذایی داشته باشد، میزان خلوص و درصد کیفی محصول بالاتر می رود! کلنی های وحشی زنبور عسل که بر روی شاخه درختان، صخره کوه ها و میان تنه درختان کهن لانه می کنند، یک مجموعه به حساب می آیند که برای ادامه ی بقا و زیستن خود به همان عسل وسوسه برانگیز برای انسان نیازمند هستند.

به درک نگارنده کشتن و قتل عام یک مجموعه پربرکت برای خوردن عسل ارگانیک ممکن است در نگاه اول لذت بخش باشد اما کاری شایسته اشرف مخلوقات نیست. شما در صورتی که بتوانید عسل طبیعی کندو را از افراد با تجربه و متعهد تهیه کنید، می توانید از تمامی خواص عسل وحشی در همان محصول کندو بهره مند شوید.اگر زنبوردار با تجربه و کاردان زنبورستان را مدیریت کند، محصول نهایی تمامی شاخص های تایید شده در عسل مرغوب را دارا خواهد بود. پس می بینید که تولید عسل طبیعی در زنبورستان ها نیز آنچنان دور از دسترس و محال نیست!

 

ما در شهرستان خوش آب و هوا و به دور از آلودگی های محیطی نهاوند با داشتن عسل های طبیعی و بکر این منطقه آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در مورد محصولاتمان هستیم.کافیست  با ما تماس بگیرید و لذت تجربه خرید عسل طبیعی  را در کنار ما تجربه کنید.

 

healthline.com

لطفا امتیاز دهید

5 / 5. 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *