مقالات

خواص عسل گشنیز؛ ویژگی هایی که نمی دانید!

خواص عسل گشنیز
0
(0)

خواص عسل گشنیز نهاوند که یکی از خوش طعم و عطر ترین عسل های موجود در ایران است، برای همگی دوستداران این عسل ویژه میل و رغبتی همیشگی به همراه می آورد. این معجون الهی که در بدن فعل و انفعالات باور نکردنی را سبب می شود، به بهترین شکل ممکن در نهاوند برداشت می شود. عسل گشنیز فواید بسیاری دارد و در درمان بیماری های جسمی متعددی به کار گرفته می شود.در این مقاله سوغات نهاوند شما را با خواص جذاب عسل گشنیز آشنا می کند.

 

خواص عسل گشنیز و گون

 

گیاه گشنیز

گشنیز یک گیاه خوش عطر و طعم است که در بشقاب غذای تمام مردم دنیا جای دارد. نام علمی آن Coriandrum sativum است. یک سبزی دوست داشتنی با طبع سرد و خشک که بیشترین استفاده را در طبخ سوپ دارد.

گشنیز گیاه بومی جنوب غربی آسیا و شمال آفریقا است. بیش از ۷۰درصد گشنیز کل کشور در نهاوند کشت و برداشت می شود. از ساقه و برگ گرفته تا ریشه و تخم گشنیز همگی مفید هستند و مصارف غذایی و دارویی بسیار دارند.

خواص عسل گشنیز چیست؟

هم گیاه گشنیز و هم عسل آن دارای خواص زیر می باشند:

  • یک آنتی هیستامین قوی در درمان آلرژی
  • گیاهی قاعده آور
  • درمان التهاب و بیماری های پوستی
  • درمان آفت
  • کمک به درمان کم خونی
  • درمان مشکلات گوارشی و تقویت معده
  • کمک به سلامت استخوان ها
  • جلوگیری ازبیماری های متعدد چشمی
  • کمک به کنترل دیابت
  • کمک به کاهش فشار خون
  • کمک به کاهش کلسترول

عسل گشنیز چیست؟

بنا بر توافق دیرینه بین انسان ها هر گاه پوشش منطقه استقرار زنبورستان بیش از ۵۰درصد از یک گُل خاص باشد، عسل را به نام آن گیاه یا درخت نام گذاری می کنند. در واقع این بدان معناست که شهد آوری زنبور عسل به کندو بیشتر از گیاه یاد شده می باشد و درصد خلوص آن نیز به طور دقیق قابل اندازه گیری نیست.

همانطور که می دانید تامین کننده گشنیز کل کشور شهرستان ما یعنی نهاوند می باشد. ما عسل گشنیز با خلوص ۹۰درصد نیز داشته ایم! چرا که هکتار ها زمین زراعی زیر پوشش گشنیز در دسترس زنبورداران است. و در این حوزه بدون ادعا بهترین کشور هستیم. پس اگر خواهان خواص ویژه این محصول هستید حتما عسل گشنیز نهاوند را انتخاب کنید که از بالاترین خلوص ممکن برخوردار است.

 

خواص عسل گشنیز چیست

خواص  عسل گشنیز در طب سنتی

هر عسل طبیعی در طب قدیم دارای ارزش درمانی بالایی است. از آنجایی که عسل گشنیز در بعضی مناطق همانند مزارع وسیع نهاوند با درجه خلوص بالایی برداشت خواهد شد، این عسل را می توان در دسته عسل های درمانی خاص قرار داد.

۱.تقویت سیستم ایمنی بدن

عسل گشنیز که خاصیت ویژه آنتی اکسیدانی دارد با توجه به وجود این ویژگی در همه عسل ها، مقادیر بیشتری از آنتی اکسیدان را دارد. آنتی اکسیدان ها برای مبارزه و حذف رادیکال های آزاد توان بالایی دارند. این عملیات مانع از تولید سلول های سرطانی و آسیب های سلولی می شود و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شایان توجهی می کند.

۲.خواص عسل گشنیز برای معده

عسل گشنیز می تواند مسمومیت های غذایی را برطرف کند. عطر و بوی آن برای دستگاه گوارش تحریک کننده است و باعث کارکرد بهتر دستگاه گوارش و هضم و جذب سریع تر مواد غذایی می شود. اگر از ترش کردن پس از غذا می ترسید یک قاشق از این عسل طبیعی را قبل از غذا میل کنید. خواص سیاهدانه و عسل برای بهبود هر چه بیشتر معده می تواند شگفتی آفرین باشد!

۳.تقویت لثه

عسل گشنیز را به همراه جوشانده تخم گشنیز در دهان قرقره کنید و بخورید. با این کار هم باکتری ها را از بین می برید و هم لثه خود را قوی می کنید. گشنیز ضد باکتری ها و عفونت های دهان و دندان می باشد.

۴. خواص عسل گشنیز در رفع بی خوابی

یکی از خواص عسل گشنیز به دلیل طبع سردِ گشنیز رفع برخی از اختلالات خواب می باشد. ولی در نظر داشته باشید که عسل  ماهیت متعادلی دارد. برای رفع بی خوابی ۲۰ سی سی آب سبزی گشنیز جوشانده را با عسل گشنیز شیرین کرده و بنوشید. این جوشانده را حداقل یک هفته شب ها یک ساعت قبل از خواب مصرف کنید. در صورت دیدن نتیجه مثبت این کار را با مشورت پزشک طب سنتی در دراز مدت ادامه دهید.

۵.بهبود عملکرد های عالی مغز

عسل گشنیز انسان  را آرام می کند و از استرس دنیای شلوغ امروز در بدن و روان ما می کاهد. هنگامی که اعضا و اندام های جسمی ریلکس شوند، مغز انسان فرصت بیشتری برای افزایش راندمان خود و بهره وری بالاتر از وضعیت های مختلف را به دست می آورد. اگر از افرادی استرسی و نگران هستید حتما عسل گشنیز را در سبد غذایی خود جای دهید.

۶. یک داروی خانگی برای اسهال

عسل گشنیز سرشار از مواد معدنی است. فیبر موجود در آن باعث بهبود فرآیند گوارش می شود. معده و روده را پاکسازی می کند و باعث بند آمدن اسهال می شود.

۷.خواص عسل گشنیز برای تقویت قلب

عسل گشنیز دارای مقادیر کمی از منیزیم می باشد. منیزیم ضربان قلب را تنظیم می کند و باعث پاکسازی عروق آن می شود. این ماده را به هر میزانی که از مواد غذایی طبیعی دریافت کنید برای بدن شما ضرری ندارد و به تقویت اعضای داخلی بدنتان کمک می کند.

 

فواید عسل گشنیز

۸.کمک به استحکام استخوان ها و دندان ها

عسل گشنیز مقادیر قابل توجهی از کلسیم را دارا می باشد. کلسیم و سایر مواد معدنی موجود در عسل گشنیز، این ماده را تبدیل به یک مکمل قوی برای جلوگیری از پوکی استخوان و همچنین محافظت از آن ها کرده است. اگر سلامت و استحکام دندان هایتان برای شما حائز اهمیت می باشد، حتما این عسل طبیعی و فرآوری نشده را روزانه یک یا دو قاشق غذاخوری مصرف کنید. بنابراین یکی دیگر از خواص عسل گشنیز کمک به تقویت استخوان هل و دندان ها است.

خواص عسل گشنیز برای افزایش انرژی روانی

شاید در هیچ سیستم پزشکی در جهان به مسائل حیاتی و اصلی مورد نیاز بشر، آنطور که باید پرداخته نشده است. از این رو هیچ کس به طور ویژه به پیاده سازی روشی عمیق و همیشگی برای دریافت انرژی پاک و نحوه آگاهانه حفظ آن در زندگی روزمره نمی پردازد؛ زیرا آموزگاری برای اجرا کردن این سبک در زندگی وجود ندارد!

بنابراین وظیفه ی هر شخصی است که به صورت فردی برای کسب انرژی جسمی،ذهنی و روانی خویش بکوشد و مهم تر از آن ، بتواند این انرژی را در هیاهوی زندگی روزمره و جدال با دنیای خشن امروز تا حد امکان حفظ کند. بخش ویژه ای از این عملیات محافظت از خود در برابر بیماری ها به تغذیه بر می گردد. اگر شما بتوانید عسل و سایر غذاهای طبیعی را جایگزین سموم شیمیایی کشنده تحت عنوان غذا بکنید، خود را در برابر بسیاری از درد ها و آسیب ها محافظت می کنید. علاوه بر این وقتی جسم با خوردن این غذاهای نابودگر کارخانه ای از تعادل خارج می شود، فرد در عملیات های ذهنی و وقایع روانی زندگی نیز به شدت شکننده و آسیب پذیر می شود. پس با تمام وجود این قضیه را جدی بگیرید و در زندگی خویش به اجرا در آورید.

 

خواص عسل گشنیز

ممنوعیت های مصرف

عسل گشنیز برای  هیچ کس مضر نیست. اگر عسل خالص و طبیعی باشد، یک مکمل غذایی برای رفع کاستی های غذا های امروزی به بدن به شمار می رود. این عسل قاعده آور است و افراد باردار باید با مشورت پزشک متخصص شان از این عسل استفاده کنند. اما در مجموع همه ی ما در عمق وجود خود می دانیم که آنچه که برای انسان امروزی ممنوعیت صد در صدی و بیقید و شرط دارد، غذاهای کارخانه ایست که بلایی ایست که باید جان خود را از آن برهانید.

شما چه تجاربی در رابطه با خواص عسل گشنیز دارید؟

 

healthywithhoney.com

 

لطفا امتیاز دهید

0 / 5. 0

2 دیدگاه در “خواص عسل گشنیز؛ ویژگی هایی که نمی دانید!

  1. سهند گفت:

    من از عسل گشنیز برای درمان آلرژی فصلی استفاده کردم و عطسه های شدیدم درمان شد.

    1. سلام
      چه جالب
      چون خود گشنیز خاصیت آنتی هیستامینی داره
      ممنون از بیان تجربه تون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *