کسب و کار

کدام مناطق ایران برای احداث باغ سیب مناسب است؟

باغ سیب
0
(0)

قبل از احداث باغ سیب شما باید بدانید کدام مناطق ایران برای احداث باغ سیب مناسب است؟ مقاوم بودن نهال سیب در برابر تنش‌های آبی همچنین داشتن سیستم دفاعی قوی باعث یک باور غلط نامرسوم بین کشاورزان شده و می‌توان نهال سیب را در تمامی مناطق کشور کاشت کنید.

بهتر است قبل از خرید نهال سیب شرایط اکوسیستمی منطقه خود را مطالعه کرده و با کارشناسان مربوطه مشورت کنید، چون نهال سیب دارای برخی ویژگی و خصیصه‌هایی است که کاشت آن را در برخی از مناطق و استان‌های کشور ما امکان‌پذیر نیست.

در ادامه آگهی نامه شرایط ایده آل را طبق پورتال مدیریت جهاد کشاورزی برای کاشت نهال سیب را به شما معرفی کرده و استان‌های مناسب برای خرید نهال سیب و راه‌اندازی باغ تجاری سیب را بازگو خواهیم کرد همراه ما باشید.

کدام استان‌ها و شهرهای کشور ایران برای کاشت نهال سیب مناسب است؟     

در جواب سوال « کدام استان‌ها و شهرهای کشور ایران برای کاشت نهال سیب مناسب است؟» باید بگوییم مجوز احداث باغ سیب مدرن در بسیاری از استان‌ها و شهرهای کشور وجود دارد؛ از جمله استان‌ها و شهرهایی که برای کاشت نهال سیب مناسب هستند عبارتند از:

  • برخی از شهرهای استان گیلان 
  • شهرهای کوه پایه‌ای استان مازندران
  • استان آذربایجان شرقی
  • استان آذربایجان غربی
  • استان سرسبز البرز 
  • تمامی استان‌های شمال غربی کشور که ارتفاع آنها کمتر از ۲۲۰۰ متر باشد.
  • استان‌های کوهپایه‌ای و کوهستانی استان فارس

  فقط چند نمونه از مکان‌هایی است که می‌توانید با خرید نهال سیب باغات سیب پربار را در آنجا راه‌اندازی کنید، در سراسر کشور مکان‌های دیگری نیز وجود دارند و مستعد کاشت درخت سیب هستند، تکثیر نهال‌های گرمسیری و نهال‌های سردسیری توسط مراکز معتبر باعث شده تا بیشتر از ۷۰ درصد شهرهای کشور امکان خرید نهال سیب مدرن و اصلاح شده را داشته باشند.

شرایط ایده‌آل برای احداث باغ سیب طبق پرتال مدیریت جهاد کشاورزی

اگر شما هم جزو کسانی هستید که می‌خواهید در صنعت کشاورزی سرمایه‌گذاری کرده و به سود و درآمد طولانی مدت برسید، باید قبل از احداث باغ سیب با کارشناسان جهاد کشاورزی یا نهالستان‌های نماینده جهاد کشاورزی در ارتباط باشید، شما با ورود به سایت paliznahal.ir می‌توانید به صورت مستقیم یا آنلاین با کارشناسان در تماس بوده و شرایط ایده‌آل برای احداث باغ سیب طبق پرتال مدیریت جهاد کشاورزی را از کارشناسان بپرسید؛ ولی شرایط مناسب چیست؟

ارتفاع سطح زمین برای کاشت نهال سیب

یکی از فاکتورهای مهم برای خرید نهال سیب ارتفاع سطح زمین از سطح دریا است؛ ارتفاع سطح زمین برای کاشت نهال سیب یک معقوله کاملاً علمی بوده و کشاورز باید مختصات دقیق منطقه خود را به دست بیاورد؛ البته خاطرنشان شویم که باغداران نمی‌توانند تنها به میانگین ارتفاع استان یا شهر خود استناد کنند.

حتی برخی از شهرهای کوچک نیز هستند که در دو ارتفاع و سطح کاملاً متفاوت از یکدیگر هستن، قسمتی آن در مناطق کوهستانی و قسمتی دیگر در مناطق دشتی قرار گرفته است، بنابراین با مراجعه به سازمان مربوطه مختصات دقیق شهر خود را به دست بیاورید.

 از نظر پورتال وزارت جهاد کشاورزی ارتفاع مناسب برای کاشت نهال سیب ۱۳۰۰ الی ۲۲۰۰ متر از سطح دریا است؛ پس مناطق دشتی که ارتفاع کمتر از ۱۰۰۰ متر و مناطق کوهستانی که ارتفاع بیشتر از ۲۵۰۰ متر دارند، برای احداث باغ تجاری و مدرن سیب اصلاً مناسب نیست؛ شاید در مناطق بتپان با مراقبت‌های مختلف یک یا دو عدد نهال سیب را کاشت ولی به عنوان یک سرمایه‌گذاری بر روی آن حساب نمی‌شود.

خاک مناسب برای کاشت درخت سیب

از دیگر موارد مهم و علمی که کارشناسان به هنگام فروش نهال سیب بر آن تاکید زیادی دارند خاک مناسب برای کاشت درخت سیب همچنین شیب زمین و دیگر موارد است که در زیر به آن اشاره می‌کنیم:

  • قبل از خرید نهال سیب تاکید زیادی به آنالیز خاک می‌شود، چون حداکثر EC دو میلی موس بر سانتی‌متر تخمین زده‌اند و طبق نظر کارشناسان ph خاک بین ۵.۵ تا ۶.۵ واحد باشد، در صورت غیر نرمال بودن ec و ph خاک باید از مواد الی و طبیعی کمک بگیرید تا آن را بالانس کنید؛ ولی خاک‌هایی که به طور ژنتیکی برای کاشت نهال سیب مناسب نیستند؛ کشاورز باید هزینه زیادی برای خاک ورزی باغ سیب انجام دهد.
  • بافت مناسب برای کاشت نهال سیب در نظر می‌گیرند، خاک‌های لومی رسی با زهکشی عمیق که خاصیت آبرفتی نیز داشته باشد.
  • توجه کنید درختان در مناطق کوهپایه‌ای که شیب آنها بیشتر از ۳۰ درصد باشد رشد مناسبی نخواهند داشت و کشاورز برای آماده سازی زمین هزینه زیادی صرف خواهد کرد، البته از نظر متخصصین کاشت نهال سیب در این مناطق کمیت کمتری داشته همچنین باعث فرسایش خاک می‌شود.

 موارد زیادی در موفقیت آمیز بودن احداث باغ تجاری و مدرن تاثیرگذار هستند، پس حتماً با کارشناسان متخصص و با تجربه در این زمینه مشورت کرده و مطمئن باشید زمین کشاورزی شما برای احداث باغ سیب مناسب است یا نه؟

 

 

احداث باغ سیب

 

 

 

آب مورد نیاز درخت سیب

از دیگر موارد تعیین کننده برای کاشت نهال سیب برای منطقه شما مناسب بوده یا نه؟ آب مورد نیاز درخت سیب است نکات مهم برای آبیاری درختان سیب عبارتند از:

  • طبق بررسی‌های انجام شده ec آب نباید بیشتر از ۲۰۰۰ میکروموس بر سانتی‌متر باشد.
  • در روش غرقابی و سنتی درختان سیب به ۱۰ هزار متر مکعب در هکتار به آب احتیاج دارد، ولی در روش قطره‌ای این میزان به ۵ الی ۶ متر مکعب کاهش می‌یابد، همچنین فاصله دو آبیاری در ماه ۱۰ روز است.

درختان سیب برای رشد بهتر به آبیاری کاملاً فول و منظم احتیاج دارند، مطمئن شوید که در باغات سیب می‌توانید نیاز آبی درخت سیب را مهیا کنید، بنابراین اطلاعات دقیق‌تری درباره سطح بارش سالیانه باران و ذخایر سفره‌های زیرزمینی شهر خود را به دست بیاورید؛ مناطق کم آب که با چالش‌های خشکی زمین روبرو هستند برای کاشت نهال سیب مناسب نیست.

اقلیم مناسب برای خرید نهال سیب

گام آخر آشنایی با اقلیم مناسب برای خرید نهال سیب هست، درختان سیب در مناطق نیمه گرمسیری، معتدل و نیمه سردسیری کوهپایه‌ای رشد بهتری از خود نشان می‌دهند، اگر باغات شما در این نواحی قرار گرفته، مطمئن باشید با احداث باغ سیب به درآمد کلان میلیاردی خواهید رسید؛ از ویژگی‌های اقلیم مناسب برای کاشت نهال سیب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

  • مکان‌هایی که گرمای هوا و حرارت آنجا بیشتر از ۴۲ درجه سانتیگراد بوده باعث صدمه به درخت سیب خواهد شد.
  • درخت سیب در فصل زمستان تا منفی ۴۰ درجه سانتیگراد را تحمل می‌کند و نیاز سرمایی طولانی مدتی دارد، بنابراین برای رشد بهتر مطمئن باشید درخت سیب حداقل ۱۰۰۰ ساعت در دمای کمتر از ۷ درجه سانتیگراد قرار بگیرد.

کلام آخر

با توجه به موارد فوق کاملاً مشخص شد اکثر مناطق کشور ایران برای خرید نهال سیب و احداث باغ سیب بسیار مناسب است جهت استعلام قیمت نهال سیب می‌توانید وارد سایت شده و با کارشناسان در ارتباط باشید.

تماس با پالیز نهال:

09144501003

09144501009

 

لطفا امتیاز دهید

0 / 5. 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *